V 39

Hej!
Veckan har varit jättebra med fin arbetsro och trevliga raster! Det verkar som barnen börjar bli vana vid oss nu, hur vi vill ha det med rutiner och annat viktigt. De är mycket duktiga på att jobba självständigt, det säger Johanna med. Nu har jag också träffat nästan alla er föräldrar.  Det har varit mycket trevligt och jag tror att vi kommer ha ett gott samarbete, vilket jag värdesätter högt.

Nästa vecka är det studiedag på onsdag. Som ni vet betyder det att det inte är någon skola den dagen. De barn som är inskrivna på Lyan har fått hem en lapp att fylla i angående om man ska vara där den dagen eller inte.

Nu är den pedagogiska planeringen i engelska, pedagogisk-planering-engelska klar. Den finns som vanligt också under fliken pedagogisk planering.

Hushållsrullar, om ni använder sådana, får ni gärna skicka med till skolan! De ska användas i ett teknikprojekt framöver.

Jag kommer att vara kompledig fredag 7/10 samt halva måndag 10/10. Vikarie blir en kille som heter Axel samt till viss del vår student Max. Han börjar förresten som jag tidigare berättat nu på måndag.

Påminner om sångsamlingen den 12/10 kl 18 i gympasalen. Efter sångsamlingarna för eleverna dagen efter ska vi cykla till Kampen för att ha elevens val där. Mer info kommer senare. Cykel och hjälm behövs den dagen.

På mötet diskuterade ni föräldrar hur ni skulle göra med en ev.  skolrese-grupp. Därför har jag några frågor som jag vill att ni ska kommentera här på bloggen. Om ni vill att barnen ska åka på skolresa i sexan måste det jobbas ihop pengar. Vilka ska ansvara för det?
1.  Ska ni föräldrar dela upp er i tre delar (t.ex. efter klasslistan) och ansvara för ett år var under mellanstadiet?
2. En skolresegrupp med frivilliga föräldrar?
3. Något annat alternativ?
Längst ner här på sidan trycker ni på kommentar, så kan ni skriva vad ni tycker.

Trevlig helg!
Camilla

 

Det här inlägget postades i Pedagogiska planeringar, Veckobrev. Bokmärk permalänken.

10 svar på V 39

  1. Fredrick Åsa (Lowe) skriver:

    Barnen tror vi skulle uppskatta en skolresa i åk 6, som avslutning innan de börjar 7:an. Men det krävs ju en hel del av oss föräldrar! Enklast vore väl att dela in i tre grupper (efter klasslistan)så man ansvarar för ett år var. Sen beslutar varje grupp om vad man kan göra för att samla in pengar, och verkställer dom besluten. På så sätt drar alla sitt strå till stacken, känns som det blir mycket jobb om en grupp ska sköta allt under tre år kanske?! Ska man ha något mål, Liseberg, Boda Borg el likn för att se ungefär hur mycket pengar som behöver samlas in?

  2. Linda Svensson skriver:

    Jag tycker att första alternativet låter som en bra idé. /Linda

  3. Jenny skriver:

    Är det inte bäst om vi delar upp klassen så vi tar ett år var?

  4. Ulrika och Tobias (Isak) skriver:

    Kanske skulle vi (föräldrar och lärare) fundera över om det går att göra en studieresa på en skoldag i stället. Tillsammans planera upplägg så att det anses vara en studieresa och sen alternativ 1, dvs dela upp klassens föräldrar så att alla hjälper till med pengar under dessa tre år.

  5. Sofia (Sonja) skriver:

    Tycker också att vi delar in klassen. Då blir alla delaktiga. Bra med ett mål typ som Liseberg.

  6. Camilla Sunesson skriver:

    Vad bra att några har varit inne! Nu väntar vi på fler…

  7. Anita (Ida) skriver:

    Alternativ 1 är ett bra förslag, likaså alternativet om en studieresa på en skoldag.
    Tror det är bra att ha några alternativa "resmål" med på listan, beroende hur mycket pengar vi kan samla ihop genom åren.

  8. Linda Cooper (Leon) skriver:

    Dela upp i 3 grupper låter bra och ha flera alternativ är väl alltid bra :-).

  9. Maria Johansson skriver:

    Att dela klassen och arbetet låter som det bästa.

  10. Soha, Fadhel skriver:

    Jag tycker också att det är bra om man delar i grupper. Då blir det lättare, så håller med första alternativet,,

Lämna ett svar till Ulrika och Tobias (Isak) Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *